Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

Sfatul nutritionistului pentru un gratar sanatos

Scris de Laura Ene
day-icon 17 May 2018

Perioada ieșirilor la iarbă verde a început în forță odată cu minivacanța de 1 Mai, iar mulți dintre noi s-au obișnuit să petreacă în weekend-uri la grătar cu familia sau prietenii. Departe de mine gândul să-ți stric distracția și să-ți spun să te abții de la mâncare. Vreau să-ți arăt în schimb cum poți să petreci și să te bucuri, fără ca acest lucru să te coste o indigestie sau, și mai rău, un drum până la spital.

Asta pentru că mulți dintre noi uită cât de importantă este moderația și ajung să facă excese în aceste zile de relaxare. Așadar, dacă te pregătești să ieși la iarbă verde și să încingi grătarul, iată câteva sfaturi de care îți recomand să ții cont pentru a rămâne doar cu amintiri plăcute. 

 

Ce cumperi pentru grătar

Să începem cu lista de cumpărături. Nu mă îndoiesc că prima ta oprire o să fie la raionul de carne. Și pe bună dreptate. Ce grătar e ăla fără carne?

Ți-aș recomanda să mergi la măcelărie, dar cum probabil nu ai prea mult timp la dispoziție, poți să mergi și la hipermarket.

De aici ai putea să alegi un cotlet de porc slab, o pulpă de pui ori de curcan sau frigărui din carne macră, gata condimentată, numai bune de pus direct pe grătar. Ai putea să treci și pe la raionul de pește, poate îți surâde ceva de aici. Ce-ai zice de o saramură cu legume proaspăt coapte? Mie deja îmi lasă gura apă. Dacă și ție îți plac micii și crezi că grătarul nu are farmec fără ei, poți să pui în coș o caserolă.

 

Buun, dacă ai terminat cu tot ce înseamnă carne, să trecem și la legume. Întâi și-ntâi, nu uita de salata verde. Merge de minune cu aproape orice fel de carne. Și să-ți spun un secret: fibrele din salată ajută nu numai la digestie, ci reduc și din absorbția grăsimilor.

Și dacă tot ești la raionul de legume, te sfătuiesc să pui în coș și câteva ciuperci, dovlecei, roșii și ardei (neapărat dacă faci saramură de pește) sau poate chiar și vinete, care se potrivesc de minune în combinație cu dovleceii. Pentru orice eventualitate, pune și câțiva cartofi sau ridichi, castraveți și ceapă verde pentru salată.

 

Am uitat ceva? Aaa, da! Băuturile. Nutriționist fiind, nu pot să nu îți amintesc să iei cu tine cât mai multă apă. Hidratarea este esențială fie că ești acasă, la serviciu sau … la grătar.

Poate vrei să faci o limonadă, iar în acest caz te trimit înapoi la fructe și legume să pui și câteva lămâi în coș. Sau poate că n-ai chef să storci lămâi dar parcă nici apă simplă n-ai bea. Ce e de făcut în acest caz? Pune în apă câteva felii de lămâie și așteaptă un pic să-și lase aroma. Vei obține apă cu gust dar fără calorii (poți să aplici aceeași schemă cu orice fruct îți place).

 

Poți să iei și câteva beri (cu alcool sau fără), dar nu exagera, pentru că excesele pot duce la complicații care nu fac altceva decât să-ți strice vacanța. Consumă responsabil și cedează volanul celui care nu a consumat alcool.

 

Ce riști dacă uiți de moderație

Dacă ai acidul uric crescut, te sfătuiesc să eviți carnea de animal tânăr (inclusiv cea de pui sau curcan), fructele de mare și carnea afumată. Nu bea mai mult de o doza mica de bere, pentru că alcoolul, precipită atacurile de gută. Dacă ai probleme cu glicemia și vrei să bei limonadă, atunci ar fi bine să nu îi pui miere. Mai ales dacă ai probleme cu trigliceridele, hipertensiunea, diabetul sau pancreasul, te sfătuiesc să consumi alcool cu moderație.

Dar hai să-ți dau și câteva exemple de cum poți să combini toate alimentele pe care le-ai cumpărat deja pentru o vacanță reușită din toate punctele de vedere.

 

Cum combini ce ai pus pe grătar

Înainte de toate, vreau să-ți atrag atenția asupra unui lucru foarte important. De fapt, dacă mă gândesc mai bine, sunt două :):

  • Ai grijă să nu gătești carnea în exces pe grătar, adică să nu se carbonizeze. Vor rezulta niște compuși toxici pe care crede-mă că nu ai vrea să îi mănânci.
  • O variantă excelentă de frăgezire a cărnii înainte de a o pune pe grătar, dar şi pentru a evita coacerea excesivă la exterior şi rămânerea ei crudă în interior, este să o ţii peste noapte la rece în bere, alături de condimentele preferate.
  • Nu stropi legumele cu ulei! Vei adăuga niște calorii în plus fără să le îmbunătățești gustul. N-ar fi mai bine să păstrezi caloriile respective pentru un desert sau o bere?

Să revenim însă la ce pui în farfurie. Aici ai mai multe variante.

  1. Poți să alegi o bucată de carne pe care să o combini cu dovlecei, vinete, ardei și ciuperci făcute pe grătar plus salată verde.
  2. Poți să alegi pește cu saramură.
  3. Sau 2-3 mici și o bucată de carne slabă. Ai uitat să iei pâine? Nu-i nicio tragedie! Ții minte cartofii pe care i-am pus în coș mai devreme? Folosește jarul de la grătar și coace-i așa cum făceau bunicii. Vor ieși de-a dreptul de-li-cioși. Și dacă pe lângă mici și cartofi mai încape și o salată, cu atât mai bine.

 

Ți-a rămas carne? Nu te strădui să o termini pe toată într-o singură zi, ci folosește-o în sandvișul pentru micul dejun. Este mult mai bună decât orice mezeluri ai putea cumpăra.

La desert te sfătuiesc să alegi fructe. Nu de alta, dar abia ai scăpat de pască și cozonaci. N-ar fi păcat să nu încerci și altceva?

 

În încheiere, te sfătuiesc să faci din  minivacanțe sau concedii o bucurie completă. Pentru asta nu te rezuma la mâncare. Scoate copilul din tine la joacă! Încinge o partidă de fotbal cu prietenii sau copiii. Joacă badminton, volei sau orice altceva îți face plăcere. Socializează și bucură-te de momentele petrecute în natură! Așa cum ai grijă de ritualul grătarului și picnicul la iarbă verde respectă-ți și corpul, și sănătatea, care e atât de ușor de pierdut dar atât de greu de câștigat.

 

Așa că în încheiere dă-mi voie să te las în compania unui îndemn pe care îl adresez tuturor pacienților și cunoscuților mei: trăiește-ți viața din plin dar spune-ți în fiecare clipă „Sănătate, te iubesc!”.