Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Statistici #dintrafic in luna Decembrie

 

Condusul oricarui tip de vehicul pe drumurile publice, pe timp de iarnă, poate să fie dificil, chiar și pentru șoferii experimentați.

 

Contextul sărbătorilor – aglomerația în trafic cauzată de aprovizionări și deplasări spre locurile de petrecere, colidătorii care nu respectă întotdeauna regulile de circulație și consumul mai ridicat de alcool –, depășirea limitei de viteză și neadaptarea acesteia la condițiile de drum cu o vizibilitate redusă, polei sau precipitații sunt principalii factori de risc specifici anotimpului rece”, declară Costin Tătuc, specialist în siguranță rutieră.

 

Statistic, după perioada de vară, decembrie este luna în care se petrec cele mai multe accidente grave în România, conform unui raport realizat în perioada 2011-2015 de Poliția Română.  O cauză posibilă este reprezentată de condițiile meteo nefavorabile asociate cu zilele libere pentru sărbătorile de iarnă. Anul trecut, în luna decembrie, în fiecare oră, cinci persoane au fost implicate în accidente rutiere, arată studiul INS “Vehicule înmatriculate și accidente de circulație rutieră” din 2017. Dintre acestea, 3.636 au fost rănite și 197 au  decedat, potrivit aceluiași studiu. Ziua în care au avut loc cele mai multe accidente este vinerea, în fiecare zi de vineri având loc, în 2016, în medie, 93 de accidente de circulație.

 

Recomandări pentru momentele când pleci iarna, la drum, cu mașina:

 

  • Verifică starea tehnică şi pregătește autoturismul pentru drum:
  • apelează la o staţie de inspecţie tehnică şi, respectiv, la un atelier autorizat – unele dintre lucrări au legătură cu siguranța circulației, motiv pentru care se impune folosirea unui personal calificat și atestat;
  • montează anvelopele de iarnă atunci când temperatura scade frecvent sub 7 grade Celsius, chiar dacă nu a nins încă;
  • schimbă lamele uzate ale ştergătoarelor de parbriz, care alături de funcţionarea optimă a instalaţiei de degivrare îți pot asigura o bună vizibilitate;
  • umple vasul cu lichid de parbriz special pentru temperaturile negative;
  • verifică bateria şi sistemul de încărcare al acesteia (pe timp rece, capacitatea ei scade iar consumul de energie creşte, suprasolicitând-o);
  • verifică nivelul şi punctul de îngheț al lichidului de răcire a motorului şi completează, în caz de nevoie, cu lichid antigel;
  • asigură-ţi permanent o rezervă suficientă de combustibil (nu pleca la drum cu rezervorul pe minimum – oricând se pot ivi situaţii neprevăzute, în care consumul poate creşte semnificativ);
  • când intenţionezi să te deplasezi în afara localităţii include în „dotarea” maşinii: o lopată pentru zăpadă, o mătură și un răzuitor de gheață, un sac cu material antiderapant (nisip simplu sau amestecat cu sare), o lanternă/dispozitiv de avertizare, o pătură pentru protecție împotriva frigului, un încărcător pentru telefonul mobil, respectiv o rezervă de apă, alimente și medicamente necesare (pentru călătoriile mai lungi);

 

  • informează-te asupra condiţiilor meteo, a viabilităţii traseului de urmat şi alege varianta optimă. Urmărește buletinele info-trafic iar, atunci când condițiile meteo sunt potrivnice, ia în calcul amânarea deplasării;
  • alocă timpul necesar curăţării autovehiculului de gheaţă şi zăpadă înainte de a pleca la drum, insistă pe curăţarea integrală a geamurilor, oglinzilor, farurilor, lămpilor şi numerelor de înmatriculare;
  • folosește permanent în trafic luminile de întâlnire (faza scurtă), inclusiv pe timpul zilei, chiar şi pe drumurile de categorie inferioară autostrăzilor şi drumurilor naţionale;
  • adaptează permanent viteza la condiţiile meteo-rutiere concrete (nu uita că limitele maxime legale sunt destinate drumurilor uscate, nu drumurilor acoperite cu zăpadă și gheață);
  • sporește atenţia, mai ales în zona podurilor, întrucât acestea sunt primele care îngheaţă;
  • evită bruscarea comenzilor – accelerează şi frânează uşor (controlul se poate pierde imediat atunci când drumul este alunecos, riscul de accident fiind iminent);
  • folosește frâna de motor (prin trecerea într-o treaptă de viteză inferioară, urmată de eliberarea pedalei de ambreiaj).