Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

Ce mai mancam si azi …

day-icon 17 April 2019

Cred că este una dintre întrebările cel mai des auzite în jurul nostru. Dacă ești atent la colegele din birou, cu siguranță vei constata că cel puțin o dată pe zi vorbesc despre ce au gătit sau ce urmează să gătească acasă. La fel, dacă te nimerești în grupul mămicilor care așteaptă să iasă cei mici de la școală, inevitabil vei asista la o altă discuție cu același subiect.

Din ”lumea” celor preocupați de meniul zilnic nu lipsesc nici bunicile, mereu interesate de ce mai mănâncă cei mici, și nu trebuie excluși nici bărbații din această ecuație, pentru că interesul lor în domeniu nu este deloc de neglijat, mai ales că uneori tratează subiectul ironic (”Vom muri de foame” sau ”Iar ne culcăm nemâncați”) sau enervați (”Noi nu mai avem chiar nimic de mâncare ?”).

De-a lungul timpului am asistat la o mulțime de dezbateri pe tema parentalității și am constatat că topul întrebărilor adresate frecvent arată cam așa :

  • ”Cum să fac diversificarea pentru bebelușul nostru și de când ?”
  • ”Copilul meu nu mănâncă deloc legume și nu știu cum să-l conving să o facă”
  • ” Cum să-mi hrănesc sănătos copilul dacă totul e procesat și plin de chimicale?”
  • “Cum opresc copilul să nu mănânce dulciuri în exces? “.

 

 

Studiile arată că familiile pun presiune foarte mare asupra copilului atunci când vine vorba despre mâncare și, de obicei, lucrurile o iau razna. Unii specialiști sunt de părere că se vorbește prea mult despre mâncare, alții că, dimpotrivă, părinții nu primesc suficiente informații și nu sunt sprijiniți. În același timp, au apărut în spațiul public și dezbaterile referitoare la familiile/persoanele care decid să fie vegetariene versus cele care nu sunt de acord cu acest stil de viață. În principiu, fiecare familie are dreptul să-și aleagă propriul stil de viață și acesta trebuie respectat atâta timp cât sănătatea fizică și cea emoțională a copilului nu sunt afectate.

 

Așadar, să trecem la soluții. Nutriționiștii spun că disciplina alimentară este unul dintre cele mai importante aspecte pentru o viață sănătoasă, iar acest lucru înseamnă de fapt o informare corectă și cumpătare. Cu alte cuvinte, este obligatoriu să fim atenți la ceea ce consumăm, să nu excludem alimente din meniu, dar să asigurăm un echilibru alimentar,  și, în plus, să avem o viață activă, care să includă practicarea unui sport, plimbări în natură sau orice tip de mișcare care ne face plăcere.

 

Pe de altă parte, psihologii spun că pentru o viață sănătoasă este la fel de important echilibrul emoțional și atrag atenția că dezechilibrele alimentare, atât la copii, dar și la adulți, apar de multe ori pe fondul dezechilibrelor emoționale. Un copil trist, care nu primește dragoste, atenție și confortul de care are nevoie de la cei din jur, se va refugia în mâncare, sau dimpotrivă, va refuza să mănânce. Prin urmare, trebuie să le acordăm copiilor timp suficient, atenție și afecțiune, inclusiv pentru a preveni apariția unor probleme nutriționale.

 

Primii doi ani de viață sunt esențiali pentru dezvoltarea copilului, de aceea este important să ne ajutăm copiii să mănânce echilibrat și să deprindă un stil de viață sănătos încă de mici.

Legumele pot fi introduse în alimentație la orice vârstă, însă nu trebuie să facem o tragedie din faptul că cel mic nu mănâncă o legumă sau mai multe. Un exercițiu pe care-l recomand adeseori părinților este ”joaca de-a restaurantul”. Copilul poate fi invitat să gătească, apoi să servească la masă, sau poate fi invitat la masă și i se cere să comande, ca mai apoi să fie servit. Activități precum implicarea copilului în  pregătirea mesei sau servirea mesei în familie au multe beneficii pentru sănătatea celor mici, nu numai nutrițional, dar și în plan relațional și psihologic.

 

Un alt exercițiu pe care îl recomand părinților este să meargă împreună cu copiii la piață. De fiecare dată când intru într-o piață, îmi aduc aminte că tata, mama și bunica sunt cei care m-au făcut să descopăr această ”lume” plină de arome, culori, povești și personaje, de care mă bucur și azi, adult fiind. Văd din ce în ce mai puțini copii în piețe și e păcat, pentru că piața ar putea fi exploatată în încercarea de a deschide apetitul copiilor pentru fructe și legume. Mizez pe faptul că din ce în ce mai mulți părinți devin pasionați de emisiuni TV culinare și de bloguri care abundă în rețete apetisante și sănătoase și poate că, ușor, ușor, interesul va fi transferat și către copii.

 

În ceea ce privește consumul de dulciuri, nutriționiștii nu recomandă ca acestea să fie scoase complet din alimentația copiilor, însă cei mici trebuie să știe de la început că dulciurile se mănâncă ocazional și cumpătat, pentru a ne face din când în când o plăcere. Specialiștii recomandă părinților să creeze un ritual de familie legat de această ”plăcere vinovată” care să constea în faptul că în weekend merg împreună și mănâncă fiecare câte o prăjitură la alegere sau în weekend pregătesc împreună o prăjitură de care se vor bucura în familie. În rest, pofta de dulce trebuie satisfăcută prin consumul de fructe sau prin consumul redus de zahăr. Odată stabilită această regulă a ritualului, părinții trebuie să se abțină de la dulciuri, exact cum stabilesc cu copiii lor și cum le pretind lor, pentru că stilul de viață sănătos al unei familii înseamnă muncă în echipă. În plus, părinții trebuie să își amintească mereu că sunt model pentru copiii lor.

 

 

Potrivit unor studii publicate de Revista Americană de Pediatrie, respectiv de Centrul pentru dependență și abuz de substanțe de la Universitatea Columbia, copiii și adolescenții care mănâncă de trei ori pe săptămână cu familia lor se bucură de multe beneficii cum ar fi: consumă mai multe legume și mai multe vitamine, în timp ce cei care nu mănâncă în familie consumă mai multe zaharuri, alimentația incluzând sucuri, bomboane și mâncare de tip fast food.

 

De asemenea, adolescenții care mănâncă de cel puțin cinci ori pe săptămână acasă, în familie, au rezultate școlare mai bune și un risc mai scăzut de a consuma droguri și tutun. Explicația constă în faptul că în timpul meselor luate cu familia se stabilesc și se consolidează legăturile dintre părinți și copii. Un alt studiu referitor la adolescenți arată că masa în familie este ocazia perfectă pentru a vorbi unul cu celălalt și pentru a-și exprima sentimentele, dar și pentru a discuta despre proiectele pe care le are fiecare. Specialiștii au constatat că mesele în familie sunt pozitive chiar și în cazul unei dispute sau a unor neînțelegeri, pentru că în acel timp petrecut împreună pot fi stabilite limite și așteptări.

 

Bonus pentru cei ce au ajuns până aici – accesează