Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

Ce mancam la pranz cand lucram de dimineata pana seara

Scris de Laura Ene
day-icon 28 May 2019

Mulți dintre noi se confruntă cu problema unui program foarte încărcat, motiv pentru care sar peste masa de prânz. Ba mai mult, unii chiar renunță la dietă tocmai pentru că nu reușesc să mănânce prânzul la locul de muncă.

 

De ce este important să luăm prânzul

De ce este atât de important totuși să mâncăm masa de prânz? Pentru că altfel riscăm să ajungem seara acasă foarte înfometați și să dăm iama în frigider. Și, așa cum știm cu toții, cina este cea mai sensibilă masă a zilei.

Seara ar trebui să ne pregătim organismul de odihnă, nicidecum să-i dăm de lucru peste noapte. Iar când singura noastră masă din zi este cina, ce crezi că va face corpul nostru toată noaptea? Va munci să digere ceea ce am mâncat.

 

Și asta înseamnă, pe de o parte, că ne odihnim mai prost, iar pe de altă parte că acumulăm țesut adipos. Pentru că toate acele calorii pe care noi le mâncăm seara nu ajung să se mai consume, transformându-se în grăsime.

Așadar, nu sări peste masa de prânz, chiar dacă ești la serviciu. Cu un pic de organizare vei reuși fără îndoială să ai un prânz rapid și echilibrat. Și tocmai asta vreau să te învăț astăzi.

 

Cum să arate farfuria ta de prânz

Mai întâi, este foarte important să știi cum ar trebui să arate farfuria ta de prânz. Ca să-ți fie mai ușor, imaginează-ți că aceasta este împărțită în patru.

Umple un sfert de farfurie cu proteine slabe (carne, pește, ou, brânzeturi), care să-ți țină de foame. Umple un alt sfert de farfurie cu carbohidrați complecși (orez, paste integrale, pâine integrală sau leguminoase din categoria fasole, mazăre, linte, năut), ca să-ți asigure energie pentru restul zilei.

 

Iar celelalte 2 sferturi de farfurie umple-le cu legume precum salată verde, rucola, spanac, ridichi, roșii, castraveți, ardei gras, conopidă, broccoli, varză de Bruxelles, ciuperci, fasole verde, bame, varză, dovlecei sau vinete. Le poți consuma fie crude, sub formă de salate, fie gătite sub formă de supe, ciorbe, la abur, la cuptor sau la grătar. Rolul lor este să-ți asigure fibrele, vitaminele și mineralele de care ai nevoie. 

 

 

Variante de prânz la serviciu

Dacă am văzut cum ar trebui să arate farfuria de prânz, hai să vedem și ce variante rapide avem la îndemână.

  1. Prima soluție pe care ți-o propun este să îți pregătești prânzul de cu seara și să îl ambalezi în caserolă, astfel încât a doua zi singura ta grijă să fie doar să îl iei cu tine la serviciu.

Poți opta pentru o bucată de carne slabă, pe care să o prepari la cuptor sau grătar, alături de orez cu legume și o salată verde. Vegetarienii pot înlocui carnea cu tofu, avocado sau măsline.

  1. Dacă nu îți place să gătești, poți recurge la a-ți comanda prânzul de la cantină sau de la o firmă de catering. Pentru asta te rog să ții cont de câteva lucruri foarte importante:

– În primul rând, alege mâncăruri cât mai simple și cu cât mai puține ingrediente. Este cea mai bună metodă pentru a elimina riscul caloriilor ascunse.

– În al doilea rând, alege preparate fierte, la abur sau grătar, fără sosuri adăugate. Evită orice este gratinat sau pane.

– Dacă optezi pentru salate, alege un dressing pe care să îl prepari tu însuți dintr-o linguriță de ulei, oțet, sare și condimente.

Poți alege, de exemplu, un mușchi de porc la grătar lângă care să pui legume la abur și o salată verde.

  1. Dacă nu-ți place niciuna dintre variantele de mai sus, dă o fugă la cel mai apropiat supermarket și încropește un prânz rapid. Cumpără câteva felii de telemea cu un conținut redus de grăsime, 2-3 felii de mușchi file slab și o salată la pungă. Stoarce peste ele puțin suc de lămâie și adaugă o linguriță de ulei. Savurează salata alături de o lipie sau chiflă integrală.

 

 

Dacă ești vegetarian, înlocuiește brânza și mușchiul file cu tofu și măsline.

Așadar, nu face din programul de la serviciu o scuză pentru a sări peste masa de prânz. Cu puţină planificare, poţi lua un prânz sănătos şi săţios, oriunde ai fi.

Ai grijă şi la numărul de calorii, să nu depăşească 40% din numărul total de calorii din acea zi, dar şi la ora la care mănânci: nu mai devreme de ora 13, nici mai târziu de ora 15.

 

Poftă mare la sănătate!