Incurajam oamenii sa ia decizii informate despre alcool

Contribuitorii nostri
  • Cabral Ibacka. Cu o cariera in televiziune de peste 15 ani, cu emisiuni acoperind multe zone de interes, de la stiri si emisiuni auto, pana la show-uri de divertisment si talk-show-uri, Cabral are o viziune ampla asupra societatii romanesti.

    Pe cabral.ro, blogul personal dar popular, Cabral isi exprima opiniile si coaguleaza in jurul lui un grup mare de oameni care au aceleasi opinii, asteptari si teluri: schimbarea in mai bine.

    Voluntar convins, Cabral sustine copiii si batranii cu probleme prin asociatia al carei membru fondator ii este, Zambet Si Suflet (www.zss.ro) dar sustine activ si se implica si in activitatile altor ONG-uri (Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei, Salvati Copiii, etc.).

    Parte a proiectului Despre Alcool inca din faza de constructie, el este si unul dintre motoarele acestei campanii de responsabilizare. Iar contributia lui poate fi gasita aici.

     

  • Cristian Lupsa este editorul Decat o Revista, un trimestrial care publica jurnalism narativ despre lumea in care traim. A terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea din Bucuresti, iar apoi a facut un master la Missouri School in Journalism, in Statele Unite. Din 2007 a scris si editat pentru mai multe reviste; DoR s-a nascut in aprilie 2009 din dorinta de a avea un spatiu pentru povesti reale bine documentate, bine editate si bine impachetate. Uneori posteaza despre scris pe www.ascrie.org. S-a alaturat proiectului DespreAlcool.ro pentru ca lupta pentru echilibru in fata atator potentiale excese e unul dintre subiectele lui preferate.

  • Dana Rogoz Mamă, soţie, actriţă de film şi televiziune, designer, model, prezentatoare de televiziune şi, nu în ultimul rând, blogger de succes. Dana Rogoz a debutat ca actriţă la vârsta de numai 4 ani, în timpul primului ei turneu, la scurt timp înainte să înceapă să joace la TVR. La 9 ani a jucat în rolul Abramburicăi, care a făcut-o cunoscută în înteaga ţară.

  • Daniela Gheorghe este psiholog specializat in psihologia copilului, expert in domeniul promovarii, protectiei si monitorizarii drepturilor copilului.

    A absolvit Universitatea “Babes-Bolyai”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Eucatiei, profilul Psihopedagogie Speciala la Cluj-Napoca, apoi a continuat studiile masterale la aceeasi universitate. Din 2001 incepe colaborarile cu diverse reviste pentru copii si tineri: „Bravo” si „Bravo Girl”, apoi revista „Mami”, „Psihologia azi”, „Parintii”, devenind si psiholog consultant pentru o serie de ziare, jurnale si emisiuni tv si radio.

  • Laura Ene, medic diabetolog şi nutritionist, fondatoare a Cardiometabolic Institute, co-fondatoare a Academiei de Nutriție „Sănătate, Te Iubesc!“, membră a Colegiului Medicilor din România, medic expert în cadrul clinicii KiloStop și coordonatoarea departamentului de diabet și nutriție din cadrul Spitalului de Chirurgie Cardiovasculară Monza din București.

  • Marjan Kukuneshoski, pe scurt Make. Barman, bar manager, bar trainer si consultant cu o experienta de aproape 11 ani in domeniul bartending-ului.
    Originardin Macedonia, a participat la numeroase competitii nationale si internationale de bartending, showmanship, prepararea cafelei, servirea vinurilor si speed service. Desemnat Barmanul anului in 2009, a reprezentat Romania la doua competitii internationale de preparare de cocktailuri. In plus, jurizeaza concursuri de profil si activeaza in Asociatia Barmanilor Profesionisti din Romania.

  • Mihai Găinuşă Binecunoscut realizator şi prezentator român de radio şi televiziune, Mihai Găinuşă a absolvit cursurile Şcolii Superioare de Jurnalism şi este licenţiat în presa scrisă la Facultatea de Jurnalism. Din 2001 până în 2004 a prezentat emisiunea TV „Cronica Cârcotaşilor” la Prima TV. De asemenea, Mihai Găinuşă a colaborat, ca editorialist, cu publicaţii precum Academia Caţavencu şi ProSport.

  • Am început să lucrez în presă acum 15 ani, aproape din întâmplare, la Iași, la Opinia studențească. Până atunci mă pregătisem să fiu laborant sau inginer, la alegere, în funcție de care dintre diplome mi s-ar fi părut la un moment dat mai interesantă. După o incursiune de câțiva ani în PR, am revenit în zona presei scrise la Maxim, Marie Claire și, acum, la Men’s Health. Ocazie cu care am găsit, în sfârșit, o utilitate lucrurilor pe care le-am învățat la liceul sanitar.

  • Mihai Jurca este blogger de travel, prezentator si realizator TV. Proiectul sau, MihaiJurca.ro, a fost premiat cu titlul de Best Travel Blog la ELLE Blogging Awards 2017. Blogul imbina ponturi de calatorie, impresii si povestiri din cele mai chic locuri ale Europei, precum si trasee care servesc ca sursa de inspiratie pentru o vacanta in stil mare.

  • Doctor in sociologie inca din 1974, activ in numeroase alte domenii de specializare generala precum cercetarea calitativa in sociologie, opinia publica, psihosociologia, identitatea culturala, comunicarea nonverbala,  sociologul Septimiu Chelcea  face o analiza detaliata a profilului tinerei generatii din Romania zilelor noastre, cu un studiu de caz pertinent axat pe modul in care este perceput controlul de catre tineri cand vine vorba de consumul de alcool.

  • Dr. Serban Damian este absolvent al Facultatii de Medicina Generala din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti.

    Este nutritionist sportiv – si-a facut specializarea in acest domeniu intr-un program international organizat de catre Comitetul Olimpic International, dedicat medicilor, si condus de catre specialisti in nutritie din cele mai mari universitati ale lumii.

    A publicat doua carti de specialitate: Stretching, secretul flexibilitatii si Superfit. Esentialul in fitness si culturism.

    Este colaborator permanent al catorva publicatii si emisiuni de specialitate.

    In cadrul Centrului de nutritie Superfit, Dr. Serban Damian acorda consultanta nutritionala (scadere/crestere in greutate, ameliorarea performantelor sportive, recomandarea suplimentelor nutritive) si de antrenament, atat publicului larg, cat si companiilor private, sportivilor de performanta, echipelor sportive. (www.superfit.ro)

    Este alergator de maraton si presedintele Ro Club Maraton, cel mai mare club al alergatorilor amatori din Romania.

    Din 2007 scrie pe blogul www.nutritionist.info.ro

  • Shurubel Andrei Lăcătuş, zis şi Shurubel, face tot ce-i stă în putere să se facă auzit. Dimineţa radio, seara TV şi în timpul liber video blogging. Om de marketing şi glumeţ de succes, are un serial comic şi super popular numit 10lucruri, prezintă matinalul de la Radio 21, iar în weekend apare pe micile ecrane ca prezentator al emisiunii UTOPS, la UTV.

  • Simona Tache jurnalist, scenarist, femeie, prietenă, fiică, soră, soție, vecină,cetățean. Și soră medicală, pentru că, înainte de Facultatea de Litere,a absolvit Liceul Sanitar. A scris în publicații ca Tabu, Dilema, Playboy, Maxim, Cotidianul, Academia Cațavencu, Cațavencii, Unica, iar, în unele dintre ele, încă mai scrie. Mai scrie scenarii pentru televiziune și are un blog, simonatache.ro, pe care intră zilnic câteva mii de oameni, ca să zâmbească sau chiar să râdă de-a binelea.

  • Viorel Copolovici s-a pregatit toata scoala si tot liceul sa devina actor pentru ca el insusi si toti cei din jur erau convinsi ca asta e menirea lui. Asa ca a urmat o facultate de presa, Scoala Superioara de Jurnalistica, exact pentru a-si da seama ca drumul lui normal era in Marketing, pe care l-a practicat sub aproape toate declinarile lui vreme de vreo doisprezece ani. Intre timp a lucrat si pe un vas de croaziera, a produs si o emisiune la Realitatea TV sau a consiliat candidati in patru campanii electorale diferite. Toate astea, pentru a-si da seama ca misiunea lui e, de fapt, in bucatarie, careia i s-a dedicat exclusiv de mai bine de patru ani. Din aprilie 2010 până la sfârşitul anului trecut s-a ocupat  de propriul restaurant din Bucuresti, “Kopel’s”. Între timp s-a mutat în Brazilia, unde continuă să gătească şi să scrie despre asta şi nu numai.

  • Sunt jurnalist din 1990. Asta mi-am dorit să fac dintotdeauna şi fac asta (deja!) de peste 20 de ani – jurnalism, la ziare, la televiziuni, la radio, mai bine sau mai rău. M-a ferit Dumnezeu, dar şi educaţia de-acasă, să-mi ia celebritatea minţile. În televiziune, e o boală profesională comună. Ca jurnalist, prefer postura clasică, de observator, celei “moderne”, de vedetă. Sunt un demodat.

    În rest, unii spun despre mine că sunt un tip cu bun simţ (şi adaugă: “deci un inadaptat”). Uneori, când văd la ce ar trebui să mă “adaptez”, mă felicit pentru încăpăţânarea de fi a refuzat atâtea “oportunităţi” care au fluturat în jurul meu.

Interviu Prof. Univ. Dr. Septimiu Chelcea

Scris de Cabral
day-icon 5 November 2010

C.I. Are Romania o problema cu alcoolul? Si daca aceasta problema exista, in jurul carei varste este cea mai prezenta aceasta problema?

S.C. Domnule Cabral Ibacka, in toate tarile de pe mapamond consumul abuziv de alcool constituie o problema. Romania nu se singularizeaza, dar sa vedem care este starea de fapt.
O ancheta sociologica pe care am realizat-o nu demult (octombrie, 2007) in cadrul Centrului de Sociologie Urbana si Regionala, reprezentativa la nivel national, arata ca aproximativ jumatate dintre persoanele intervievate (56,0%) au recunoscut ca in ultimul an au consumat bauturi alcoolice in exces. Persoanele cu varsta cuprinsa intre 25-34 de ani au declarat intr-o proportie semnificativ mai mare decat persoanele din alte categorii de varsta ca au facut excese in aceasta directie: sase din zece persoane cu varsta cuprinsa intre 25 si 34 de ani, fata de cinci din zece persoane din celelalte categorii de varsta. Din datele anchetei sociologice rezulta ca persoanele cu studii superioare au avut un consum excesiv de alcool semnificativ mai mare decat persoanele cu studii primare (58,3% fata de 36,5%). Nu s-au inregistrat diferente semnificative intre rural si urban in ceea ce priveste consumul excesiv de alcool, conform declaratiilor facute de catre respondenti. Grav mi se pare faptul ca mai mult de jumatate dintre persoanele cu varsta cuprinsa intre 15-24 de ani au declarat ca in ultimul an macar o data au ajuns in stare de ebrietate, ceea ce inseamna ca exista si o problema legata de consumul de alcool in randul minorilor.

C.I. Avem in folclor o multime de “zise”, multe dintre ele vorbind despre alcool. Vorbind despre educatia celor mai mici, credeti ca aceste vorbe – teoretic inocente – pot strica?

S.C. Va referiti la proverbe, “zisele” care exprima invatatura condensata a unei colectivitati, a unui popor. precum “Romanul bea din o mie de motive; de bucurie, de tristete, de furie, de suparare etc. Si bea si din al o mie unu-lea motiv: bea fara motiv”. Sa intelegem ca asa este firea romanului?! Nu. Morala este alta: sa nu dai vina pe imprejurari, sa nu te scuzi astfel daca ai facut-o lata. Sa fii responsabil! Dar sunt atatea proverbe romanesti care indeamna direct la cumpatare. Iata cateva, luate oarecum la intamplare: “Sa bei vin, dar el sa nu te bea ”, “Betia e usa tuturor rautatilor”, “Betia inmulteste mania, imputineaza virtutea, miccsoreaza mintea si in urma gol te lasa”. Cum ar putea aceste vorbe sa strice?!

C.I. De fapt, credeti ca educatia in ceea ce priveste alcoolul si consumul de alcool se face cum trebuie la noi?

S.C. Educatia este o rezultanta a conlucrarii mai multor factori: familie, scoala, biserica, mass-media, institutii de sanatate, justitie, politie si – de ce nu?! – companii care produc sau comercializeaza bauturi alocoolice. in acest sens, initiativa companiei Ursus Breweries, de a sprijini oamenii sa constientizeze efectele unui consum iresponsabil de alcool este una foarte buna. Fiecare factor de influentare in vederea formarii unor personalitati armonioase, responsabile fata de ei insisi si fata de cei din jurul lor are o contributie, mai mare sau mai mica, dar e important sa fie in sensul pozitiv.
Problema principala, din punctul meu de vedere, o reprezinta conjugarea eforturilor acestor factori. Nu se ajunge la niciun rezultat daca, de exemplu, la biserica se propavaduieste cumpatarea, ocolirea ispitei alcoolului si acasa parintii, de cele mai multe ori tatal, le ofera copiilor un spectacol trist, surprins atat de exact de proverbul: “La betie omul este pisica, maimuta si, la urma, porc”. Sigur, ar merita o discutie separata in legatura cu ce ar putea fiecare dintre factorii amintiti sa faca mai mult si mai bine.

C.I. Exista comunicare in familie pe aceasta tema?

S.C. Ma tem ca discutiile dintre parinti si copii pe tema consumului de alcoole sunt maidegraba insuficiente. Consumul de alcool pare a fi ramas tabu. Unii parinti nu au mai multe cunostinte despre efectele alcoolului asupra organismului uman decat copii lor ajunsi la varsta majoratului. Daca lucrurile stau asa, si eu nu ma indoiesc de aceasta, vizitarea site-ului www.desprealcool.ro ar putea sa aduca un real beneficiu de cunoastere si pentru parinti, nu numai pentru tineri.
Discutiile din familie despre efectele in plan social ale consumului iresponsabil de alcool se rezuma, de cele mai multe ori, la: “Nu e frumos”, “Te vede lumea”, “Ce-or sa spuna vecinii”. Despre efectele dezastroase in plan financiar pentru individ si societate, acum in plina criza economico-financiara; despre conexiunile dintre abuzul de alcool si criminalitate, prostitutie, consumul de droguri, destramarea familiei, disolutia relatiilor relatiilor sociale, pierderea stimei de sine nu se discuta cu parintii. Cineva trebuie sa o faca.

C.I. Va ascultam uimit cum spuneati ca tinerii se informeaza mai mult de pe internet decat din familie. De ce credeti ca se intampla asta?

S.C. Internetul este o mina de informatii pentru cercuri tot mai largi ale populatiei. La nivelul anului 2010, conform datelor furnizate de International Telecommunications Union si Euromonior International, in Romania numarul utilizatorilor de internet este de 7.350.000, dintre care mai mult de o cincime (23% femei si 21% barbati) sunt persoane din grupa de varsta 20-24 de ani, cei mai multi, probabil, studenti si angajati cu studii superioare. Nevoia de cunoastere, intrinseca fiintei umane, ii leaga pe tineri, la propriu si la figurat, de internet.

C.I. Si daca tinerii sunt mai aproape de internet decat de familie, care credeti ca este tonul potrivit pentru dialogul cu ei?

S.C. Cei care cauta informatii pe internet sunt oameni inteligenti. Abordarea sobra, dar nu didacticista, prezentarea de cazuri si mai putin de statistici, claritatea si concizia, accesibilitatea dau tonul unui discurs convingator. Personal, nu exclud din mesajele informativ-educative umorul de foarte buna calitate. Ce-ar fi sa initiati un concurs de povestiri hazli, glume si bancuri pe tema consumului de alcool?

C.I. Vorbim foarte mult si facem putine… Ce asteptari credeti ca ar trebui sa avem de la aceasta campanie?

S.C. Cu o picatura nu se umple paharul. Ma exprim asa, pentru ca discutam despre lichide… Dar fara aceasta picatura paharul ramane gol. Trebuie sa fie cineva care sa masoare cat mai exact deficitul stocului public de cunoastere despre consumul de alcool si sa sustina o campanie sociala de lunga durata vizand sporirea acestui stoc. Acestui demers ar trebui sa i se asocieze ceilalti factori instructiv-educativ, pe care i-am amintit.

Eu va spun de-acum ca… sunt foarte optimist!
Va multumesc,
Cabral Ibacka.